Program powszechnej nauki pływania „Umiem pływać” przeznaczony był dla 48 uczniów z Samorządowego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Chełmku. Zajęcia programu realizowano w formie zajęć sportowych – nauki pływania dla uczniów młodszych.
Głównym celem zadania były:
- aktywizacja fizyczna dzieci szkolnych,
- nabycie podstawowych umiejętności pływania,
- profilaktyka wad postawy oraz nadwagi i otyłości.
Cykl zajęć sportowych prowadzono na basenie w Oświęcimiu. Zajęcia zorganizowano w wymiarze 20 godzin lekcyjnych dla każdego uczestnika. Liczebność każdej z trzech grup nie przekroczyła 15 osób. Zajęcia prowadzone były po lekcjach przez instruktorów posiadających odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia. W czasie transportu na basen i z basenu, opiekę nad dziećmi sprawowali nauczyciele oraz wolontariusze. Projektem objęto wszystkich chętnych uczniów klas II, którzy nie posiadali umiejętności pływania.
W czasie trwania zajęć z nauki pływania uczestnicy:
- ćwiczyli oswajanie z wodą
- uczyli się podstawowych ruchów napędowych w środowisku wodnym,
- zapoznani zostali z podstawowymi zasadami bezpiecznego przebywania w wodzie oraz w pobliżu akwenów wodnych
Program powszechnej nauki pływania „Umiem pływać” realizowany był godnie z przyjętymi celami, a jego realizacja przyniosła znaczące efekty:
- upowszechniła aktywność fizyczną dzieci,
- pozwoliła uczniom nabyć podstawowe umiejętności pływania,
- poprzez skierowanie do uczniów oferty uczestnictwa w lekcjach pływania wpłynęła na przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznych,
- miała wpływ na zapobieganie i korygowanie wad postaw,
- pozwoliła zwiększyć szanse w dostępie do obiektów sportowych, w szczególności dla uczniów zamieszkałych w miejscowości, w której nie ma basenu,
- umożliwiła dzieciom uczestnictwo w ciekawym programie sportowym,
- była ważnym wydarzeniem sportowo-wychowawczym, które w znacznym stopniu przyczyniło się do kształtowania osobowości i pogłębiania motywacji w pracy nad sobą,
- wpoiła prawidłowe nawyki higieniczne,
- pozwoliła lepiej poznać swój organizm i dostrzec korzyści zdrowotne,
- wpłynęła na kreowanie pozytywnych norm społecznych – dyscypliny, postępowania zgodnie z zasadami fair play, współdziałania w grupie rówieśników,
- przygotowała do wysiłku fizycznego w sporcie i w późniejszej pracy zawodowej.
Poprzez udział wolontariuszy w projekcie, promowany był wolontariat w sporcie.