Doradztwo zawodowe

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tu warto zajrzeć, czyli doradcze polecajki….

 

https://doradztwo.ore.edu.pl/przydatne-linki/

 

https://kwalifikacje.edu.pl/doradztwo-zawodowe-scenariusze-lekcji/

 

https://mapakarier.org/

 

https://www.perspektywy.pl

 

https://twojezawody.info

 

https://www.16personalities.com/pl

 

 

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

 

w SZS-P nr 2 w Chełmku

 

Doradca zawodowy: Krystyna Kowalczyk

WPROWADZENIE

W naszej szkole wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów, rodziców i nauczycieli. Jego celem jest wspieranie uczniów w świadomym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz w odkrywaniu swoich mocnych stron, talentów i zainteresowań. Zależy nam, aby każde dziecko – przy wsparciu dorosłych – potrafiło odnaleźć własną drogę rozwoju.

Doradztwo zawodowe realizowane jest
w różnych formach: podczas zajęć warsztatowych, godzin wychowawczych, lekcji przedmiotowych (m.in. WOS) oraz zajęć dodatkowych.
W działania zaangażowani są koordynator doradztwa zawodowego, wychowawcy, nauczyciele oraz specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

W klasach I–VI działania koncentrują się na orientacji zawodowej – uczniowie poznają różne zawody, rozwijają zainteresowania i uczą się pozytywnego podejścia do pracy i edukacji.

W klasach VII–VIII doradztwo skupia się na przygotowaniu młodzieży do wyboru dalszej ścieżki kształcenia i zawodu – z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji oraz informacji o systemie edukacji i rynku pracy.

 

Uczniowie klas VII i VIII obowiązkowo realizują 10 godzin doradztwa zawodowego
w ciągu roku szkolnego.

 

Doradztwo zawodowe w naszej szkole stanowi ważny element wychowania i edukacji – wspiera młodych ludzi w podejmowaniu odpowiedzialnych i świadomych decyzji dotyczących przyszłości.

 

Obowiązujące akty prawne dotyczące udzielania uczniom pomocy w wyborze zawodu i kierunku kształcenia:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatoweU. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r.
    w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2019 r. poz. 325,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
    w sprawie warunków organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Dz.U. z 2017 r. poz. 1591, z późn. zm.

 

Zadania Doradcy Zawodowego:

  • Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
  • Pomoc uczniom w rozpoznawaniu predyspozycji i zainteresowań.
  • Informowanie o ścieżkach edukacyjnych i zawodowych.
  • Wspieranie w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszego kształcenia.
  • Współpraca z nauczycielami, wychowawcami oraz szkolnymi specjalistami.
  • Koordynowanie działań z zakresu doradztwa zawodowego w szkole.
  • Gromadzenie i udostępnianie materiałów informacyjnych.

 

Cele szczegółowe:

  1. Uczniowie:
  • Poznanie siebie, samodiagnoza preferencji i zainteresowań zawodowych.
  • Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego, kontynuowanie nauki w szkołach programowo wyższych.
  • Podejmowanie decyzji zawodowych i edukacyjnych z uwzględnieniem swego stanu fizycznego i zdrowotnego.
  • Kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy.
  • Kształtowanie umiejętności określania swoich celów życiowych, sprawnego komunikowania, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem.
  • Określenie swojego potencjału jako podstawy do kształtowania przyszłości.
  • Uświadomienie uczniom konieczności konfrontowania wiedzy o zawodach z wiedzą sobie i aktualnymi trendami na rynku pracy.
  • Wyrobienie w uczniach pozytywnych postaw wobec pracy.
  1. Rodzice:
  • Dostarczenie informacji o ścieżkach edukacyjnych, przeciwskazaniach zdrowotnych.
  1. Nauczyciele:
  • Uświadomienie nauczycielom konieczności wprowadzania w treści przedmiotowe tematyki z zakresu orientacji zawodowej.
  • Pomoc nauczycielom w realizacji tematów z zakresu problematyki wyboru zawodu
    i możliwości kształcenia w ramach lekcji przedmiotowych.
  • Wypracowanie materiałów pomocniczych do prowadzenia zajęć z orientacji zawodowej na godzinach wychowawczych i spotkaniach z rodzicami.

Adresaci:

  • uczniowie (zajęcia grupowe i indywidualne),
  • rodzice (spotkania z rodzicami),

 

Koordynator i osoby odpowiedzialne za realizację programu:

  • Dyrektor szkoły,
  • Koordynator WSDZ,
  • Pedagog szkolny,
  • Nauczyciel bibliotekarz,
  • Wychowawcy klas,
  • Wychowawcy grup przedszkolnych,
  • Nauczyciele uczący różnych przedmiotów – korelacja.