Jak przygoda to tylko w Warszawie – wycieczka klas siódmych do stolicy

W dniach 17-19 kwietnia 2024 roku uczniowie klas siódmych wraz z opiekunami przebywali na wycieczce w Warszawie.

Pierwszego dnia spacerowaliśmy ulicami stolicy, poznając najskrytsze zakamarki Starego Miasta. Wymarsz rozpoczęliśmy z Placu Zamkowego na środku którego widnieje kolumna króla Zygmunta III Wazy, który w XVI wieku przeniósł stolicę Polski z Krakowa do Warszawy. Zamek Królewski – miejsce, gdzie uchwalono Konstytucję 3 Maja – mimo zniszczeń wojennych, wielokrotnych rekonstrukcji imponuje dostojnością i przepychem. Najstarszym i jednym z najbardziej urokliwych placów Warszawy jest Rynek Starego Miasta z kolorowymi kamieniczkami. Na samym środku stoi pomnik Syrenki, która stała się godłem i opiekunką miasta. Z Rynku powędrowaliśmy pod Pomnik Małego Powstańca, eksplorując po drodze mury obronne z basztami i barbakanem. Traktem Królewskim dotarliśmy na Krakowskie Przedmieście, przy którym znajduje się Pałac Prezydencki oraz zespół Uniwersytetu Warszawskiego.

Kolejnym punktem wycieczki był Pałac Kultury i Nauki, ze szczytu którego podziwialiśmy panoramę Warszawy.

Drugi dzień rozpoczęliśmy naukowo, gdyż pierwszym punktem programu tego dnia było Centrum Nauki Kopernik.  Muzeum jest rajem dla młodych badaczy i odkrywców. Mogliśmy tam osobiście przeprowadzać różnorodne eksperymenty i doświadczenia z dziedziny fizyki i chemii oraz zgłębiać tajemnice przyrody. Przenieśliśmy się w kosmos, na dno oceanu oraz do wnętrza wulkanu. Mieliśmy również okazję porozmawiać z kobietą robotem o imieniu Ameca, której mózgiem jest cały Internet i która komunikuje się za pomocą sztucznej inteligencji.

Z Centrum Kopernika pojechaliśmy metrem do Muzeum Powstania Warszawskiego. Bardzo nowoczesne, multimedialne muzeum upamiętniające powstańców, którzy zginęli w walce o wolną Polskę i Warszawę w 1944 roku. Archiwalne zdjęcia, filmy, piosenki powstańcze, wspomnienia tych, którzy przetrwali, imitowane kanały, jakimi przemieszczali się powstańcy, ukazywały życie i zmagania wojenne w okupowanej przez Niemców stolicy. W centrum obiektu znajduje się bardzo osobliwy monument- ciągle bijące serca powstańców- bohaterów, którzy nigdy się nie poddali.

Na koniec, udaliśmy się do Łazienek – letniej rezydencji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pałac na Wodzie należy do najpiękniejszych w Europie kompleksów pałacowo- ogrodowych. Podczas spaceru po Łazienkach można spotkać wiewiórki, kaczki, łabędzie, pawie a nawet jelenie. W Łazienkach odbywają się koncerty muzyczne na świeżym powietrzu u stóp pomnika Fryderyka Chopina.

W ostatnim dniu wycieczki udaliśmy się na Stadion Narodowy, będący jednym z najnowocześniejszych aren piłkarskich w Europie, ale też miejscem koncertów muzycznych i wydarzeń kulturalnych. Mieliśmy możliwość zasiąść na trybunach, wejść do szatni, łaźni zawodników oraz zwiedzić salę konferencji prasowych.

Na koniec odwiedziliśmy Cmentarz na Powązkach – miejsce pochówku znanych i zasłużonych Polaków. Naszą uwagę przykuły powstańcze mogiły z brzozowymi krzyżami, wśród nich groby Rudego, Alka i Zośki – bohaterów „Kamieni na szaniec”.

Warszawa wywarła na nas ogromne wrażenie. Postrzegamy ją jako nowoczesną, a zarazem pełną historycznych zabytków, z mnóstwem zieleni, stolicę europejską.